Fez - Meknes

8 november 2016 - Fez, Marokko

Na een uitgebreid ontbijt, pakken we onze spullen in en tijden we richting de ruïnes van Meknes, Volubilis. Volubilis was een Romeinse nederzetting, Vermoedelijk is de stad gebouwd op de resten van een eerdere stad van de Carthagers uit de 3e eeuw voor Chr.

Door prachtig navigeer werk hebben we een mooie off road route gevonden, wat het uitzicht en de beleving van Marokko zeker ten goede kwam, echter ging het ten koste van de reisduur. Toen we eindelijk weer op een fatsoenlijke weg terecht kwamen werden we ineens door agent naar de kant van de weg gewuifd! Oeps... te hard gereden! Deze man begreep dat we toeristen waren en om die reen mochten we doorrijden zónder het betalen van de boete.

De ruïnes waren prachtig om te zien, het blijft bijzonder hoe ver de Romeinen waren qua infrastructuur en bouwkunst en hoe solide ze konden bouwen, dat er na al die jaren nog zoveel zo goed bewaard is gebleven. De foto's spreken voor zich.

En jawel, op de terugweg werden we wederom naar de kant gewuifd door een agent! Dit keer kwamen we niet onder de boete uit helaas. Terug in fez zijn we even gestopt bij de mac, voor de ballenbak. Esmée had het even nodig.

Vanavond is het onze laatste avond in fez. Dat wordt dus inpakken, opruimen, betalen en ons klaarmaken voor onze volgende ervaring, we gaan naar Merzouga. Via de eigenaar van onze huidige accomodaties hebben we een adres gekregen, wat letterlijk op het randje van de eerste zandduinen van de Sahara ligt. Het is een lange rit, maar de rit op zich schijnt al geweldig te zijn. We gaan het meemaken morgen.