El Jadida

15 november 2016 - El Jadida, Marokko

Het is slechts een kleine 3 uur rijden van Marrakech naar El Jadida. De weg leidt dwars door een woest een leeg landschap met zand en stenen. Pas in de buurt van de kust komt er weer steeds meer vegetatie langs de weg en wordt er ook weer landbouw bedreven. Als we door een klein dorp rijden belanden we midden in de lokale veemarkt. Mensen die een gekochte koe met kalf naar hun auto leiden en hele kuddes met schapen. Kippen die letterlijk in trossen aan de weg liggen. Een heel apart gezicht.

We mogen vandaag weer een keer spoorzoeken naar onze accommodatie. De navigatie geeft aan waar het ongeveer is, maar wederom zit hij er een paar straten naast. Na diverse keren vragen komen we eindelijk bij het goede adres uit. Drie keer de hoek om en dan achterin het steegje. Één van de winkeliers wijst ons de weg en de politieagent aan wie Lisette het eerder vroeg heeft het inmiddels ook gevonden. De dame waar we de sleutel op moeten halen is een super vriendelijke, bijna tandeloze en uitsluitend Frans sprekende Marokkaanse oudere dame. Het huis is weliswaar niet de 140 m2 die booking.com beloofd, eerder 1/3 van die oppervlakte, maar wel charmant én netjes schoon. Het is ook nog eens voorzien van een dakterras waar we lekker in de zon kunnen zitten als we dat willen. Het bevindt zich binnen de vestingmuren van de oude Portugese vesting die nog stamt uit 1514. Een op zijn zachts gezegd aparte locatie, waar we dus niet met de auto bij kunnen komen. Dat wordt dus sjouwen met de spullen, maar de eigenaar van het eettentje om de hoek, een vriend van de oudere dame, helpt ons met sjouwen.

Nadat we alles uitgeladen en uitgepakt hebben, maken we een lekker broodje klaar en na de lunch verkennen we de vesting. Je kan bijna een heel rondje om de vesting heen lopen over de oude vestingmuren heen. Ze zijn echt mooi in tact gebleven en bieden aan de ene kant van de stad een schitterend uitzicht op de oceaan. Zelfs de oude kanonnen staan er nog en deze worden een geliefd klimobject voor Esmée.

Eenmaal terug in het huisje is het tijd voor spelletjes en een filmpje en om eten te koken. Vanavond gaan we verzinnen wat we morgen gaan doen.

1. Nel Verrijp:
    15 november 2016
    Ziet er leuk uit dat huisje,

mijn whats appp heeft keuren. Maar ik ben op schiphol vrijdag.