Marrakech

13 november 2016 - Marrakesh, Marokko

Vanochtend na het ontbijt vertrekken we richting Marrakech. Een rit van slechts 180 kilometer, die volgens de navigatie een uur of 3 in beslag gaat nemen. We zijn benieuwd. Op slechts 4 kilometer van de camping ligt een enorm fort, Kashba aid ben haddou, we rijden erheen, maar het blijkt dat je er met de auto niet kunt komen. Het is nog een aardige wandeling vanaf de plek waar je de auto kunt parkeren. We besluiten vanaf een uitkijkpunt een paar mooie foto's te maken en rijden door richting Marrakech.

De weg voert ons dwars door het Atlasgebergte via een ontelbaar aantal haarspeldbochten. De vergezichten zijn prachtig, maar na bijna 2 uur bochten draaien begint Hein er toch wel moe van te worden. De meiden slapen het grootste gedeelte van de rit. In Marrakech stoppen we eerst bij een supermarkt om wat eten in te slaan voor in het appartement. Wat een gekken huis in Marrakesh, echt overal komen mensen, fietsers, auto's, bussen en brommers vandaan. Er is vanwege de klimaattop ook overal politie al regulieren ze het verkeer niet.

Het appartement is ruim en netjes. En als bonus staat er een wasmachine, wat goed uitkomt, want we zijn wel weer aan een wasje draaien toe. De rest van de middag doen we rustig aan. We eten vandaag op tijd en na het eten gaan we even kijken op het beroemde Jemaa El Fna plein. Het is vanaf half zes donker hier. Het is een chaos in de straten, de verkeersdrukte is echt bizar. Alles en iedereen rijd kriskras door elkaar heen, voetgangers steken lukraak over en fietsers mét licht hebben we nog niet kunnen ontdekken. We parkeren op een aangegeven parkeerterrein, wat al zo vol staat als wij aankomen (en na ons volgen nog meer mensen) dat we onze vraagtekens hebben of we er ooit nog uitkomen. Maar goed, dat zien we straks wel als we terug komen.

Op het plein is het een drukte van jewelste. Een bonte verzameling van straatartiesten brengt zijn kunsten. Er wordt muziek gemaakt, gedanst en verhalen verteld en om iedere artiest heen staat een kring met mensen, soms rijen dik. Het is een wirwar van mensen en geluiden.

Na een kleine drie kwartier rondlopen vinden we het welletjes. We hebben een mooie indruk gekregen en keren terug naar het appartement om de meiden op bed te leggen en zelf nog even te relaxen.