Marrakech dag 2

14 november 2016 - Marrakesh, Marokko

Vandaag doen we 's ochtends lekker rustig aan en na het ontbijt vertrekken we, dit keer te voet, richting het Jemaa El Fna plein. Het lijkt fris buiten, dus de jassen gaan aan, maar voordat we bij het plein zijn liggen die al onderop de buggy. Het blijkt namelijk best warm te zijn, zeker als je aan de wandel bent. Overdag is het een stuk rustiger op het plein, maar ook nu zijn er diverse straatartiesten die hun kunsten vertonen. We zien tarotkaart lezers, slangenbezweerders en muzikanten.

We besluiten de souks in te duiken om rond te kijken naar alle waren die er zijn. We dwalen door oneindig veel kleine smalle straatjes met ontelbare kleine winkeltjes. De handelaren zijn hier wel wat opdringeriger dan we tot nu toe mee hebben gemaakt en ook wat minder bereid om te onderhandelen, maar dat mag de pret niet drukken. We kijken onze ogen uit. Opvallend is het vakmanschap. Alles wordt nog ouderwets met de hand gemaakt. Het lijkt net of we ons in het jaar 1900 begeven, afgezien van die stinkende brommers dan. Het leeft nog in de souks van Marrakesh. Mensen zijn hier nog bezig met hun primaire levensonderhoud, met ook hier een "afgezien"  van hun smartphone.

Na een tijd rondgedwaald te hebben keren we terug op het plein en strijken neer op het terras voor een hapje en een drankje. En dan wordt het zo langzaam aan tijd om weer terug te keren naar het appartement. Wij vinden het dan wel leuk om overal te neuzen, maar voor Esmée is het een beetje saai. Ze wil 'wat iets anders doen', zoals ze het zelf noemt. Dat kan geregeld worden. Bij de supermarkt om de hoek halen we nog een ijsje, wat we in het appartement lekker opeten.

De rest van de dag is voor Esmée om te doen waar ze zin in heeft, dus er wordt gepuzzeld en gekleid en er wordt een filmpje gekeken. Lotte is druk met van haar rug op haar buik rollen en weer terug, ze heeft de slag nu te pakken en weet van geen ophouden en kijkt regelmatig triomfantelijk onze kant op als het weer gelukt is.
Morgen vertrekken we naar El Jadida, een kustplaats onder Casablanca, voor onze laatste paar dagen vakantie in dit bijzondere land.