El Jadida dag 2 en 3

17 november 2016 - Marrakesh, Marokko

Dag 2

We doen lekker rustig aan met ontbijten en omdat we een wasmachine tot onze beschikking hebben besluiten we om ook wat wasjes te draaien. Met de zon en de wind is toch alles binnen een mum van tijd droog. En dat scheelt van het weekend thuis weer werk.

We hebben Esmée strand beloofd, dus daar gaan we dan ook naar toe. El Jadida heeft een breed zandstrand, wat met vloed helemaal onder water staat, dus het zand is erg nat. Maar het is nog steeds leuk om mee te scheppen. Het water is wel een beetje koud, dus pootjebaden laten we dit keer maar achterwege. Na een tijdje scheppen en steentje springen wandelen we het hele strand af en belanden aan het eind bij de grote gele M, waar Esmée zich even heerlijk uitleeft in het klimtoestel terwijl papa en mama genieten van een kopje koffie en een smoothie.

Na een korte lunch in een eettentje gaan we terug naar het huisje voor een welverdiend rustmomentje. En om de was even op te hangen.

Later die middag lopen we een rondje over de lokale markt en gaan op zoek naar schoenen. We zien een klein steegje waar we in het begin wat schoenen zien staan en lopen erin. We komen terecht in een doolhof van hele kleine steegjes met allemaal schoenenwinkels! Na wat ronddolen weten we allebei een leuk paar sneakers te vinden die we met een mooie deal mee kunnen nemen.

Dag 3

Vandaag doen we wederom lekker rustig aan. Puzzels maken we en Esmée speelt met papa op het dakterras. In de loop van de ochtend lopen we nog een stukje over de markt en langs de vele winkeltjes op zoek naar overhemden voor Hein, maar we zien niets leuks. Na de lunch, die we in ons huisje eten, gaan we weer op pad om Esmée even lekker op het strand te laten spelen.

Op de terugweg gaan we op de markt op zoek naar brood voor morgenochtend. We komen weer eens door hele smalle steegjes en straatjes waar aan deze kant van de markt allerhande etenswaren aangeboden worden. Van verse en gedroogde kruiden, specerijen en bonen tot verse kippen (lees levende), verse vis (wel dood) en heel veel verse groenten ook. Het is een bonte verzameling van geuren en kleuren.

Terug gekomen in de vesting gaan we nog even op zoek naar de citererne portugaise, de oude kelders onder de stad waar vroeger een wapendepot was.

Nadat we thuis gekomen zijn gaat Hein nog even op stap om te kijken of hij een goed beeld van de vissershaven kan krijgen vanaf de stadsmuur en op de terugweg ontmoet hij een Engels sprekende Marrokaan, die hem zijn winkel laat zien. Hij heeft leuke spullen en wij nog wat geld over, dus zo helpen we elkaar weer verder.

Vanavond staat in het teken van inpakken en alles reisvaardig maken.
Morgenochtend vertrekken we weer naar ons eigen, inmiddels koude, Nederland.
Marokko was een prachtig land, wat ons qua vriendelijkheid en behulpzaamheid van de bevolking en qua afwisseling in landschappen zeker positief heeft verrast.
Het waren twee mooie weken, maar thuis komen is minstens net zo fijn.

Dank jullie wel weer voor het meelezen en meeleven. Wij vinden het elke keer weer speciaal dat jullie zo met ons mee kijken en hopelijk ook mee genieten van de dingen die wij zien en meemaken. Tot snel allemaal!
Liefs van Lisette, Hein, Esmée en Lotte.

1. Corrie en Arie:
    17 november 2016
    het was weer een geweldig avontuur voor jullie en de kinders hebben prachtige plaatjes om terug te kijken naar zo iets moois dat ze al zo jong hebben mogen meemaken. veilig thuis reis en tot ziens!!!